zondag 16 januari 2011

Op zoek naar de kameleon

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. oliepastelkrijtjes
  3. schaar
  4. dubbelzijdig plakband
Begin de les met dit gedichtje:

Ik ben een kameleon 
Verschiet heel graag van kleur
Je zou zo kunnen zeggen
Ik ben een goed acteur
Je ziet me niet in het donker
Je ziet me niet in het licht
Ik pas mijn kleuren aan
Het is gewoon mijn plicht
Wil je mij nog eens kunnen zien
Kom dan onverwacht 
Een paar minuten voor ik
Een nieuwe kleur heb bedacht 
(Saskia Wind)


Kies vier of vijf kleurtjes oliepastel die mooi bij elkaar passen. Kleur hiermee vlakken in op een tekenvel. Laat rondom elk vlak een strookje van ongeveer een halve centimeter wit. Teken op een ander vel een kameleon en kleur deze op dezelfde manier en met dezelfde kleuren in. Vergeet de witte randjes niet. Laat om de ogen een randje wit en kleur de ogen met zwart.
Knip de kameleon uit met opnieuw een randje van een halve centimeter wit. Zoek hoe de kameleon het mooist op de ondergrond past en plak hem vast met dubbelzijdig plakband. De kameleon komt nu iets hoger te liggen als de ondergrond; dit geeft een mooi ruimtelijk en voelbaar effect.

Door leerlingen van groep 8

3 opmerkingen:

  1. Weer een leuk idee, Jacquelien!

    Ik ga ook eens proberen om een blogje te starten!
    Het zal nooit zo'n goede worden als die van jouw, maar ik wilde al zo lang eens bloggen en als ik ergens over moet bloggen dan is het wel mijn vak! Tot binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuke opdracht, vandaag in groep 7 gegeven. Ingeleid met boekje "Anders is leuk!" van Francine Oomen, uitgegeven door de stichting Respect2All over het kameleonnetje Anders. Heb er een digitaal prentenboek van gemaakt. Zo werd het een tekenles met een boodschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt superleuk!
    Ik heb er een filosofieles aan gehangen met als onderwerp: hetzelfde maar toch anders. We bogonnen met het prentenboek anders is leuk en van daar uit zijn we gaan filosoferen over wat anders zijn nu eigenlijk is, hoe ben je anders, hoe ben je hetzelfde? etc.
    Als verwerking maakten we deze tekenopdracht...
    Het was echt een succes!

    BeantwoordenVerwijderen